باشگاه خبرنگاران داوطلب

شنبه 04 بهمن 1399

گفتگو//مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، قلب تپنده هلال احمر در حوادث است

| مرکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC) جمعیت هلال احمر استان قم، محیطی به ظاهر آرام است اما، دنیایی از پر از خبر و تلاش و دقت و سرعت برای دستیابی به حادثه دیدگان حوادث است، برای آشنایی با نحوه خدمت رسانی از قلب تپنده و بخش کلیدی جمعیت هلال احمر، با اپراتورهای این مرکز گفتگو کردیم که با هم مرور می کنیم.

بیشترین وقت نیروهای امداد و نجات را، تماسهای کاذب با شماره 112 می گیرد
ایمان قاسمی، سرپرست مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر قم در خصوص فعالیت این مرکز گفت: در این بخش با دو اپراتور در 24 ساعت پاسخگوئی به سامانه 112 را انجام می دهیم، زمانی که مردم با 112 تماس می گیرند یک حادثه امدادی را گزارش می دهند طبق گزارش دریافتی و اعتبار سنجی انجام شده با سازمانهای دیگر امدادی و متناسب با آن اعزام تیم های عملیاتی می پردازیم.

وی ادامه داد: شماره 112 جمعیت هلال احمر یک شماره بین المللی و رایگان می باشد و در 70 درصد کشورهای جهان از این شماره امدادی استفاده می شود شماره 112 حتی در گوشی های صفحه آن قفل باشد و یا گوشی های بدون سیم کارت کار می کند و شخص می تواند تماس بگیرد.

فعالیت این سامانه چگونه است؟
زمانی که با 112 تماس گرفته می شود تلفن گویا اعلام می کند در صورت بروز حادثه با شماره یک و در صورت نیاز به آموزش های امدادی عدد 2 را فشار دهید. در زمان بروز حادثه و اعلام گزارش مردمی اپراتور های این سامانه که به صورت شبانه روزی و 24 ساعته اماده خدمت هستند گزارش دریافتی را در سامانه ثبت و به مسئول (EOC) اطلاع می دهد و وی تصمیم گیری می کند کدام پایگاه به محل حادثه اعزام شود.

در بخش بیسیم چه خدماتی ارائه می شود؟
این بخش برای پاسخگوئی در هر یک از پایگاههای جاده ای ایجاد شده است که اگر اعلام حادثه شود اطلاعات را دریافت می کنند و از طریق بیسیم به نزدیک ترین پایگاه اعلام می شود. بخش بیسیم مشترک است وقتی حادثه ای اتفاق می افتد چند استفاده از این بخش انجام می شود، اول اینکه اعتبار سنجی اتفاق می افتد اینکه حادثه حقیقت دارد یا نه، سپس افراد سر صحنه می روند. بیسیم مشترک بین ارگان های امدادی؛ اورژانس، هلال احمر و نیروی انتظامی و راهداری مشترک است گاهی نیز تیم اورژانس سر حادثه می‌روند و می بینند نیاز به رها سازی مصدوم می باشد که از طریق بیسیم مشترک اطلاع رسانی می کند و تیم عملیاتی احمر به محل حادثه اعزام می شود.

سایر فعالیت های (EOC) به چه صورت است؟
زلزله نگار بخشی دیگر این مرکز است، که تمام حوادث زلزله به طور مستقیم از ژئوفیزیک دریافت می کنیم و اطلاعاتی همچون عمق زلزله و شدت زلزله و نزدیکی به کدام شهر ها در این سامانه اعلام می شود که طبق گزارش دریافتی از این سامانه و تحلیل های انجام شده، اقدامات مشخص می شود.
میانگین زمانی اعزام تیم ها چقدر است؟
میانگین اعزام ها در حادثه اگر مکان مشخص باشد زیر ده دقیقه است. اما اگر ندانند مکان کجاست بیشتر طول می کشد، ما در این صورت منتظر گزارش مردمی هستیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم، گاهی اطلاعات ابتدا در اختیار دیگر نهادهای امدادی که به ما ارجاع می شود.

روزانه چند تماس دارید؟
در تماس با 112، روزانه 12 هزار تماس داریم که 8 هزار مورد آموزشی است و 4 هزار مورد حادثه است و مزاحمت های مختلف داریم گاهی غیرمرتبط است. اما به طور استاندارد 250 تا 300 تماس مرتبط است و در مجموع پاسخگویی به تماس های مزاحم توان نیروهای ما را زیاد می گیرد.
برای خدمت در (EOC) چه ویژگی‌هایی اهمیت دارد؟
صبر و بردباری با توجه به شلوغی کار و شب بیداری ها اهمیت زیادی دارد. همچنین تخصص و مکان یابی و شناخت راههای استان قم از دیگر ویژگی‌های مهم است، در این کار باید بر اساس اطلاعات حرفه ای کار کرد، ثبت اطلاعات حوادث نیز مهم است هر حادثه‌ای اگر اتفاقی بیفتد، اپراتور در سامانه ( dmis )- سامانه مدیریت اطلاع سوانح به ثبت حادثه می‌پردازد.

برای ارائه گزارش حادثه چه موضوعاتی اهمیت دارد؟
نوع حادثه، مکان حادثه، افراد حادثه دیده، و اعزام تیم های عملیاتی به درستی انجام گیرد.

شما به عنوان مسئول (EOC) چه وظیفه ای دارید؟
مسئول (EOC) وظایف مهمی بر عهده دارد و وظایف به این صورت تقسیم بندی می شود قبل ، حین ، و بعد از حادثه دارد ، باید در زمان های عادی و در بحران اطلاعات نقشه ای را جمع آوری و بروز رسانی کند و آمادگی لازم را احصا کند و از وضعیت استان و راهها و سوله ها و مکان های اسکاناضطراری با خبر باشد که در هر منطقه ای چه امکاناتی در زمان بحران وجود دارد. همچنین موقعیت جغرافیایی در محدوده ها را بداند و جمع آوری کند، سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سازمان امداد و نجات ( mis ) سامانه ای است که تمامی این اطلاعات را جمع آوری می کند تا اگر حوادث رخ دهد آمادگی کامل وجود داشته باشد. در این سامانه در زمان بحران به عنوان یک دستیار هوشمند به کمک مدیران ستادی می آید تا در تصمیم گیری ها بهتر و سریعتر عمل کنند.
 

ایثار، از خودگذشتگی و قدرت فراوان از نظر روحی از ویژگی‌های امدادگران است
ابوالفضل یوسفی امدادگر مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر قم: ایثار، از خودگذشتگی و قدرت فراوان از نظر روحی از ویژگی‌های امدادگران در مواجهه با حوادث است.

لطفا خود را معرفی کنید؟
ابوالفضل یوسفی، امدادگر مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر قم، دارای درجه ایثار و همچنین مدرک ارشد نرم افزار هستم و از سال 89 وارد جمعیت هلال احمر شدم و 4 سال در بخش (EOC) دارای سابقه فعالیت هستم.

شما برای عضویت در هلال‌احمر چه دوره‌هایی را سپری کردید؟
دوره های هلال احمر شامل؛ جستجو در آوار و جستجو در جاده و پیش بیمارستانی و اسکان اضطراری و عملیات و فرماندهی عملیات و دوره اپراتوری (EOC) و تغذیه در بحران را گذرانده‌ام. در واقع درجه ایثار شامل همه این موارد می‌شود.

چگونه با هلال احمر آشنا شدید؟
به صورت اتفاقی به هلال احمر آمدم و دوره مقدماتی را گذراندم و جذب آن‌جا شدم و از طریق امداد وارد فعالیت در (EOC) شدم، در واقع اپراتوری به من پیشنهاده شد و در این بخش مشغول به خدمت شدم.

شرایط عمومی یک اپراتور (EOC) چیست؟
تسلط به جاده ها و پاسخ دادن به تلفن ها و کنترل هماهنگی و اخذ اطلاعات دقیق از حوادث است.

خدمت در عرصه امدادگری نیاز به چه ویژگی‌هایی دارد؟
ایثار، از خودگذشتگی و قدرت فراوان از نظر روحی از ویژگی‌های امدادگران در مواجهه با حوادث است، باید افراد از نظر روانی قوی باشند تا اگر با صحنه‌ای دلخراش مواجه شدند توان امدادرسانی داشته باشد.

اگر به سال ورود خود به هلال احمر بازگردید آیا باز عضو هلال احمر می‌شوید؟
بله از افتخارات من است به دلیل حس انسان دوستانه‌ای که لازمه خدمت در این جاست حتی در هر شغلی بروم باز به این جا تعلق دارم.
 

در چه حوادثی حضور داشته اید؟
در حوادث بزرگی بودم، سقوط هواپیمای مسافربری و تصادف اتوبوسی منجر که به مرگ 40 نفر شد و در سیل لرستان و زلزله کرمانشاه حضور داشتم و در اغلب حواث در ماموریت ها بودم.

فعالیت ورزشی هم دارید؟
در ورزش در رشته کیک بوکسینگ فعالیت دارم و سابقه مربیگری هم دارم در حال حاضر نیز در کوهنوردی فعال هستم.

آیا شغلی خارج از هلال احمر دارید؟
پیش از این مشغول به ادامه تحصیل بودم و از وقتی ارشد گرفتم به صورت پاره وقت در شرکتی فعال هستم.

در چه روزهایی در (EOC) مشغول خدمت هستید؟
ده روز در طول ماه است که روزهای آزاد را اعلام می کنم و با توجه به آن برنامه ریزی می کنند.

در مرکز (EOC) چه کارهایی انجام می شود؟
برای خدمت در مرکز کنترل عملیات یا (EOC) ، دوره هایی برای پاسخ گوئی به تلفن ها و کسب اطلاعات و کامل ثبت سامانه و مدیریت کنترل عملیات و نحوه برخورد با مصدومین را سپری کرده ایم و خدمات نیز در این راستا است.

خاطره ای از دوران امدادگری دارید؟
بله در ایام نیمه شعبان، علاوه بر (EOC) ثابت، در جمکران نیز مستقر هستیم، پسربچه 11 ساله و دو بچه 7 ساله را آورده بودند که حین خدمت به زائران با بنزین سوخته بود، یکی از بچه ها که بزرگتر بود می‌گفت به من بگویید چه شده و نگران بود و می گفت مادرشان این ها را به من سپرده است و حس مسئولیت زیادی با آن سن کم داشت و این خیلی جالب بود که به عشق امام زمان عج آمده بودند.

چه توصیه ای برای مردم دارید؟
تماس هایی که گرفته می‌شود عمدتا کاذب است و بعضا وقت ما را هدر می دهد. به طوری که اگر اتفاقی بیفتد و خط مشغول شود ممکن است با تاخیر مواجه شویم و دیرتر نیرو اعزام می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد و ممکن است باور یک حادثه را سخت کند و شبهه ایجاد شود البته در هر صورتی ما نیرو اعزام می کنیم.

موقع تماس با 112 باید مردم چه موضوعی را با شما در میان بگذارند؟
این سامانه برای حوادث و گیر افتادن است. باید تصادف جاده ای را براساس موقعیت اعلام کنند که حادثه در کجا اتفاق افتاده است و آیا نیاز به رهاسازی دارد و چه تعداد در حادثه هستند و نوع حادثه کوهستان و کویری است که گیر افتاده اند و چه تجهیزاتی دارند. در واقع سوالات ما به نوع حوادث بستگی دارد.

شجاعت و انساندوستی، رکنی مهم در امداد و نجات است
لطفا خود را معرفی بفرمائید.
ابوالفضل کوهی، امدادگر مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر قم هستم، دارای23 سال سن و کارشناسی حسابداری از سال 91 کار خود را در هلال احمر آغاز کردم.

چه نوع فعالیت‌هایی را در این مدت انجام داده اید.
5 سال در جاده بودم و چند ماه است وارد (EOC)یا همان مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر قم شده‌ام .

چه دوره‌های آموزشی را گذرانده اید؟
اسکان اضطراری و جاده را سپری کرده ام و هم اکنون درجه نجاتگر 2 هستم.

چطور با هلال احمر آشنا شدید؟
در مدرسه تبلیغات زیاد بود و آن زمان کانون دانش آموزی هلال احمر فعالی داشتیم که از کارشان خوشم آمد و دوره های امدادی را گذراندم.

چگونه وارد (EOC) شدید؟
در (EOC) پیشنهاد دادند و با توجه به توانایی که داشتم معرفی شدم و فعالیت می کنم.

آیا خانواده شما از فعالیت‌هایتان در هلال احمر راضی هستند؟
بله خانواده خیلی استقبال می کنند و مشوق من هستند. آنها خوشحالند که وقتم را در این راه سپری می کنم و آن ها نیز با من نهایت همکاری را دارند.

فعالیت شما در این بخش به چه صورت است؟
در ماه حدود 5 روز کامل 24 ساعته در این جا مستقر هستم و شیفت از 7 صبح امروز تا ساعت 7 فردا هستیم.

به نظر شما شاخصه های امداد گر موفق چیست؟
شجاعت و انساندوستی، رکنی مهم در امداد و نجات است.

در چه ماموریت هایی حضور داشتید؟
ماموریت هایی که در آن شرکت کردم سیل لرستان و آبگرفتگی نیزار و دستجرد و بارندگی اردیبهشت ماه بود.

در حال حاضر به غیر از هلال احمر در جایی فعالیت دارید؟
در دامداری و دامشهر فعال هستم و با توجه به کارشناسی حسابداری در آن جا کار حسابداری را انجام می دهم.

آیا خاطره ای از فعالیت های خود دارید؟
بله. مدتی قبل ساعت 3 نیمه شب واژگونی اتوبوس به ما اعلام شد تیم پایگاه سلفچگان اعزام شد و سه پایگاه این عملیات را پوشش داد. با توجه به بزرگی حادثه معاون امداد هم در جریان قرار دادیم که بعد از اطلاع یافتن خودشان در صحنه حاضر شدند و پایگاه پشتیبان و جعفریه هم اعزام کردیم، دراین حادثه 3 نفر فوتی و بیش از 12 نفر مصدوم داشتیم و بچه ها با تلاش زیاد در کمترین ساعت زمان حادثه را مدیریت و جمع کردند، در این حادثه رئیس مرکز عملیات و رئیس شعبه قم نیز حضور یافت واقعا به نظرم حضور مسئولان در این شرایط کنار نیروهای امادی واقعا دلگرم کننده بود.
 
گزارش از ریحانه خلج؛ خبرنگار داوطلب باشگاه خبرنگاران جمعیت هلال احمر استان قم

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *